3 באפריל 2010

14) סיור ב"סנטרל" / Central (האי הונג קונג)

"סנטרל", האזור שממנו התחילה הונג קונג המודרנית את דרכה, מאופיין בעיקר על ידי גורדי שחקים נוצצים המאכלסים את השלוחות של תאגידים בינלאומיים במזרח הרחוק, הנהלות של בנקים עולמיים וקונסוליות זרות.

לצידם של ענקי הפלדה והזכוכית, ומרכזי הקניות היוקרתיים, ניתן גם לראות ב"סנטרל" כמה וכמה מבנים קולוניאליים מרשימים שהצליחו לחמוק מבין מלתעותיהם של כרישי הנדל"ן ולזכות במעמד הנכסף של "מבנה היסטורי".

את הסיור ב"סנטרל" כדאי להתחיל מכיכר הפסל (Statue Square) הניצבת באחת הנקודות המרכזיות ביותר באזור ונוח מאוד להגיע אליה, מכל כיוון שהוא: אם באים עם המעבורת מ"צים שא צוי" (Tsim sha Tsui), ממשיכים ישר מהרציף לאורכו של הגשר להולכי הרגל ויורדים דרך Chater House ל Chater Road וכעבור כמה צעדים רואים את הכיכר מצד ימין. אם באים עם התחתית, יורדים ב MTR-Central
ויוצאים דרך יציאה K ישר לכיכר.

הכיכר ההיסטורית נבנתה בסוף המאה ה 19 והיוותה בית לפסל של המלכה ויקטוריה (אשר העניק לה את שמה), כמו גם לפסלים של הנסיך אלברט, המלך אדווארד השביעי וסר תומס ג'קסון, אחד מהמנהלים הכריזמטיים של בנק HSBC ומי שסייע רבות לממן פרויקטים של פיתוח בהונג קונג הצעירה של אותם ימים... במלחמת העולם השנייה סילקו הכובשים היפנים את הפסלים מהכיכר, כמו גם את זוג אריות הברונזה בפתחו של בניין HSBC, אך בתום המלחמה הושבו האבידות להונג קונג, ובעוד שפסלה של המלכה הועבר לפארק ב Causeway Bay, פסלו של תומס ג'קסון עדיין ניצב במרכז הכיכר וזוג האריות שבו לשמור על פתחו של בנק HSBC.
בסופי שבוע משמשת הכיכר מקום מפגש להמוני עובדות זרות מהפיליפינים ודרום מזרח אסיה.


בקצה הכיכר ניצב בניין המועצה המחוקקת של הונג קונג (The Legislative Council Building), זהו הבניין שבו שכן בית המשפט העליון של הונג קונג, והוא עדיין ידוע בשמו The Former Supreme Court Building. המבנה הניאו-קלאסי המרשים, אשר נחנך ב 1912, עוצב ע"י הארכיטקט הבריטי Sir Aston Webb שעיצב, בין היתר, גם את החזית המזרחית של ארמון בקינגהאם.

מצידה השני של הכיכר, מעברו השני של Des Voeux Road ניצב הבניין הפומפוזי של הנהלת בנק HSBC בהונג קונג (HSBC Main Building), שעוצב ע"י הארכיטקט העולמי נורמן פוסטר וזכה לתואר הבניין היקר ביותר עלי אדמות בעת שנחנך, בשנת 1985 (בהשקעה של למעלה מחמישה מיליארד דולר הונג קונגי). הבניין מתנשא לגובה "צנוע" יחסית של 180 מטר ומהווה דוגמא טובה לארכיטקטורה המודרנית של הונג קונג (ובפרט של אזור "סנטרל") המשלבת עיצוב עכשווי עם תפיסות "פנג שווי" מסורתיות...

המבנה האדיר הזה נשען על חמישה "מודולים" מפלדה המחזיקים את פינותיו, ללא שום ליבה, מה שיוצר חלל פנימי עצום, המואר בעיקר באור טבעי, באמצעות מערכת מראות משוכללת המוצבת על הגג וקולטת את אור השמש. כדאי לעלות עם המדרגות לקומה הראשונה ולהתרשם מן האטריום העצום והאווירה הרגועה...
עוד תכונה בולטת של בניין HSBC היא המחשבה הרבה שהקדישו מתכנניו ל"פנג שוי"... הבניין עומד בין ההרים לים ובנוי באופן המאפשר זרימה של אנרגיות חיוביות לתוכו. בשנת 1989 הופרה האידיליה של HSBC כאשר גורד השחקים דמוי החרב של Bank of China (BOC) נחנך, והלהב שלו ניצב בדיוק אל מול בניין HSBC... אנשי HSBC ראו בזה ניסיון לחתוך במזל הטוב שלהם, אך קונפליקט הפנג שווי הגיע לסיומו הטוב בשעה ש Cheung Kong Center הוקם ויצר חיץ בין שני המבנים.

עוד כמה פסיעות לאורכו של Des Voeux Road יביאו אתכם אל גורד השחקים Bank of China (BOC) Tower, אחד מהבניינים הידועים והבולטים ביותר לאורך קו הרקיע של הונג קונג. המבנה הארכיטקטוני המרשים עוצב ע"י הארכיטקט הסינו-אמריקני הידוע I.M. Pei וצורתו אמורה להזכיר ניצני במבוק, המסמלים חיים ושגשוג. כמו בניין HSBC, גם Bank of China Tower נשען על חמישה "מודולים" מפלדה, ללא ליבה, כאשר הזיג-זגים שמצדדיו מסייעים לפזר את כובד המבנה ביניהם, והזוויות שהם יוצרים גורמים לבניין להיראות שונה, כאשר הוא נצפה מנקודות שונות בעיר.

הבניין מתנשא לגובה של 315 מ' והחזיק, עד שנת 1992, בתואר המבנה הגבוה ביותר באסיה. היה זה גם המבנה הראשון מחוץ לגבולות ארה"ב אשר חצה את קו ה 1,000 רגל.

ישנה מרפסת תצפית קטנה בקומה ה 43, אליה ניתן לעלות ללא שום בעיות, אך ביקור במרפסת התצפית המרכזית שבקומה השבעים מחייב תיאום מראש.

מעברו השני של Des Voeux Road (מצידו של בניין המועצה המחוקקת - Former Supreme Court Building) ישנו גן ציבורי קטן ומקסים בשם Chater Garden, אך חבל להתעכב בו יותר מידי, מכיוון שאו-טו-טו אנחנו מגיעים לפארק הונג קונג...

מצידה השני של הגינה (מעברו השני של Murray Road) ניצב Murray Road Multi-storey Car Park Building ובקומת הקרקע שלו שוכנת הגלריה לתכנון העיר של הונג קונג ( The Hong Kong Planning and Infrastructure Exhibition Gallery), בה ניתן ללמוד על הפרויקטים הארכיטקטוניים המרשימים של העיר המודרנית הזו, באמצעות מיצגים אינטראקטיביים, מסכי נגיעה ועוד עזרים אלקטרוניים שהופכים את הביקור במקום למעניין יותר, בעיקר עבור הצעירים שבחבורה...

אחד מהמיצגים המעניינים בתערוכה הוא ה "Infrastructure Walk", דגם תלת מימדי של הונג קונג באורך 18.5 מ', המשלב בתוכו מסכי וידיאו, ומראה פרויקטים הנדסיים שונים ברחבי הטריטוריה.

הגלריה פתוחה כל יום (למעט ימי שלישי, אלא אם כן יום שלישי נופל על חג) בשעות 18 – 10, והכניסה חופשית.

לאינפורמציה נוספת, בקרו באתר האינטרנט שלהם
טל' : 3102-1242

משרד התיירות של הונג קונג (HKTB) מוציא סיורים רגליים בדגש ארכיטקטוני בכל שבת בבוקר, בשעה 10:15. הסיור יוצא מהגלריה לתכנון העירוני ונמשך כשעה, ומכיוון שמספר המשתתפים מוגבל, רצוי ואף הכרחי להירשם מראש.
לחצו כאן להורדת דף הסבר
טלפון (להזמנות) : 2508 1234 (לומר שזה בקשר ל Architecture Walk)

שוב אנו חוצים את רחוב Des Voeux Road/ Queensway (יש גשרים להולכי רגל): מצידו השמאלי של Bank of China Tower, על הפינה של Cotton Tree, משתרע פארק הונג קונג (Hong Kong Park) אי מקסים של שלווה וירוק בעיניים, הנחבא בין מפלצות הפלדה והזכוכית אשר סוגרות עליו מכל עבר...

ממש על הפינה יש כניסה לשביל הולכי רגל המטפס לאורך החומה של הפארק ומגיע לכניסה הראשית, היכן שנמצאים המזרקה ומגדל השעון.

כמה פסיעות אל תוך הפארק יביאו אתכם אל Flagstaff House, המבנה הקולוניאלי הישן ביותר בהונג קונג שעדיין קיים. הבית, אשר נבנה ב 1846, שימש בתחילה כמשכנו של מפקד הכוחות הבריטיים בהונג קונג וכיום שוכן כאן מוזיאון כלי התה (Museum of Tea Ware) אשר, כפי ששמו מרמז, מציג מגוון רחב של כלים יפהפיים להכנת והגשת תה, מאזורים שונים בסין. בסמוך למוזיאון נמצאת הגלריה K.S. Lo Gallery ובה ניתן לראות כלי קרמיקה וחותמים סיניים עתיקים.

הכניסה למוזיאון ולגלריה ללא תשלום, ולמרות שמדובר במוזיאון די קטן, הביקור בו מומלץ למדי.
פתוח כל יום (למעט יום ג' וחגים לאומיים) בשעות 17 - 10
למידע נוסף: Museum of Tea Ware

הלאה עם השביל, אל תוך הפארק, תעברו ליד בריכת דגי זהב ומפל מלאכותי ותפנו שמאלה עם השביל המטפס אל Forsgate Conservatory (מעין גן בוטאני קטנטן, המציג צמחים מאזורים שונים בעולם), ודרך גינת הטאי-צ'י תגיעו לבסוף אל Edward Youde Aviary : גן ציפורים מרשים למדי הכולל תצוגה של טוקנים, כמו גם כלוב ענק הבנוי על עמק טבעי קטן, ובו תוכלו לראות ציפורים רבות הייחודיות לחלק זה של העולם, כמו גם לדרום מזרח אסיה.
בתחתית העמק, ביציאה מהכלוב, ישנה בריכה קטנה ובה ציפורי מים.
פתוח כל יום – הכניסה חינם.

בקצהו הדרומי של הפארק, מרחק פסיעה קלה מאזור הציפורים, שוכן "מרכז האמנויות החזותיות של הונג קונג" Hong Kong Visual Arts Centre בתוך מבנה קולוניאלי שהיווה חלק מהבסיס הצבאי הבריטי בימים עברו. המרכז מעניק כלים לאמנים מקומיים ועוזר להם להתפתח, ואם אמנות מעניינת אתכם, אתם יותר ממוזמנים לבקר...
פתוח כל יום (חוץ מיום ג'), כל היום, והכניסה חופשית.

יוצאים מהפארק ל Cotton Tree Drive, חוצים אותו (יש גשר להולכי רגל המחבר את הפארק עם Citybank Tower) וממשיכים לרחוב המקביל, Garden Road, הנמתח מאחרי Citybank Tower ו Bank of China Tower. כאן תוכלו לבקר בקתדראלה של סט. ג'ון (St. John's Cathedral) שנבנתה בשנים 1849 – 1847 ונחשבת למבנה הדתי הלא סיני הכי ישן בהונג קונג, ולכנסייה האנגליקנית הוותיקה ביותר במזרחה של אסיה... כמו כנסיות אנגליות רבות, הקתדראלה בנויה בסגנון גותי ומבניה יוצרים צורת צלב. היא פתוחה כל יום והכניסה אליה היא, כמובן, חופשית.

מאחרי הקתדראלה, על 1 Battery Path (סמטה היוצאת מ Garden Road) ניצב מבנה היסטורי מרשים של גרניט ולבנים אדומות, המאכסן כיום את בית המשפט לערעורים, אך ידוע עדיין בשמו המקורי, "בניין המיסיון הצרפתי" (Former French Mission Building). המבנה הניאו-קלאסי הנוכחי נבנה בשנת 1917, והחליף את בית מגוריו של המושל הבריטי הראשון של הונג קונג, Sir Henry Pottinger.

כמה צעדים במעלה Garden Road יביאו אתכם אל Helena May main building (נמצא על 35 Garden Road - ממש ליד התחנה של "רכבת ההרים" Peak Tram ). המבנה הקולוניאלי שבו שוכן כיום מועדון חברים נחנך בשנת 1916 ע"י הגברת May Ride, שהייתה רעייתו של המושל הבריטי, וביקשה לסייע לנשים המגיעות לעיר בגפן.

מאחרי הבניין של Helena May, על צידו השני של Cotton Tree Drive, ניתן להבחין בבניינים המערבי והצפוני של St. Joseph's College, הבולטים בזכות הצריחים שלהם וגגותיהם הכחלחלים. הבניינים הללו נבנו בשנת 1920 מהווים חלק מבית הספר הקתולי, אשר רוב מבניו נחרבו בהתקפה היפאנית על הונג קונג, במלחמת העולם השנייה.

מבניין Helena May, טפסו עוד כמה צעדים לאורכו של Garden Road עד שתגיעו לפינה של Upper Albert Road. מימינכם, על פינת הרחובות, שוכן בית הממשלה (Government House), משכנו הרשמי של המושל של הונג קונג (משהו כמו בית הנשיא שלנו...).

המבנה ההיסטורי הזה נחנך לראשונה בשנת 1855 וזכה לשכן 25 מושלים בריטיים של הונג קונג, עד שהמושבה חזרה לידיים סיניות, ב 1997. במהלך מלחמת העולם השנייה "שידרגו" הכובשים היפאניים את המבנה הקולוניאלי ניאו-קלאסי והוסיפו לו כמה תוספות משלהם... התוצאה היא מאוד מעניינת, מבחינה ארכיטקטונית, רק שקשה להתרשם ממנה מכיוון שהגנים שעוטפים את הבית פתוחים לקהל רק ששה ימים בשנה... (אפשר רק "להציץ" מהשער)
אם זה ממש מעניין אתכם, בקרו באתר כדי לברר האם אחד מששת התאריכים נופל בדיוק על הזמן שבו תהיו בהונג קונג.

מצידה השני של הצומת, תוכלו להבחין בשער אבן, ממנו מטפס גרם מדרגות אל "הגנים הבוטאניים והזואולוגיים של הונג קונג". בגנים, שנפתחו כבר בשנת 1871, נמצא אחד מגני החיות הוותיקים בעולם, ולמרות שהם אינם מרשימים כמו גנים בוטאניים וזואולוגיים בערים גדולות אחרות בעולם, הם בפירוש יפהפיים ומצדיקים את הביקור.
מוקדי המשיכה העיקריים הם האוסף הגדול למדי של צמחים שמקורם בחלק הזה של העולם, והחלק של הזוחלים בגן החיות.

הגנים פתוחים כל יום, כל היום (עד הערב), הכניסה חופשית ויש עוד שערי כניסה (למשל על Albany Road).
באמצעות מנהרה להולכי רגל תוכלו לעבור מתחת ל Albany Road, אל חלקם השני של הגנים (איפה שהחיות) ולצאת דרך השביל שיורד אל Glenealy. איך שתצאו מהשער, מצידו השני של הרחוב הקטן, יש כניסה למעבר הולכי רגל (בין שני בניינים) המוביל לקתדראלה בסגנון גותי משנת 1880, ושמה הוא: The Immaculate Conception Cathedral of Hong Kong (הקתדראלה פתוחה בכל יום, משבע בבוקר ועד שבע בערב, וניתן להיכנס אליה גם מ Caine Road הסמוך).

מספר צעדים במורד Glenealy יביאו אתכם אל הצומת שבה נפגשים Caine Road, Arbuthnot Road ו Upper Albert Road. חצו את הכביש לכיוון Arbuthnot ופנו ימינה (כמעט מייד) להמשך של Glenealy. הליכה קצרצרה של דקה או דקותיים תביא אתכם אל הצומת של Wyndham ו Lower Albert, שעליה ניצב המבנה ההיסטורי דמוי האוניה של "Old Dairy Farm Building" ובו שוכן כיום The Fringe Club: מרכז לקידום אמנות, המעניק שטחי תצוגה ללא שכירות לאמנים צעירים... ניתן לבקר בגלריה שלהם בכל יום (חוץ מימי א') מ 12 בצהריים ועד 10 בערב.


ממול לבניין, על צידו השני של Lower Albert, ניצב ביתו של הבישופ" (Bishop's House) שנבנה בשנת 1840.
עוד כמה צעדים במורד רחוב Lower Albert, פנו שמאלה לרחוב Ice House Street ושוב שמאלה לרחוב Duddell Street הקטנטן. משני צידיהן של מדרגות הגרניט ההיסטוריות שברחוב נמצאים פנסי הרחוב היחידים בהונג קונג שעדיין עובדים על גז...

ממשיכים עד סוף הרחוב, חוצים את Queen's Road Central ומגיעים אל קבוצת גורדי השחקים המודרניים המקיפים את תחנת הרכבת התחתית MTR-Central.

קומפלקס Exchange Square הוא משכנה של הבורסה לניירות ערך של הונג קונג וברחבת ה"פיאצה" היפה שמשתרעת בין המגדלים המודרניים, ישנם בתי קפה נחמדים בהם אפשר למתוח רגליים ולנוח לאחר "המסע העירוני" (עולים על הגשר להולכי רגל ב Alexandra house או Chater house ומשם הולכים, לפי השילוט, ל Exchange Square)

דקה משם, לכיוון רציף המעבורת, עומד גורד השחקים הגבוהה ביותר בהונג קונג, Two IFC Tower, הנראה כמו אובליסק עצום של פלדה וזכוכית. המגדל אדיר המימדים הזה מתנשא לגובה של 415 מ' ומהווה את אחד מהסימנים הבולטים ביותר לאורך קו הרקיע העירוני של הונג קונג. הוא נבנה ע"י הארכיטקט הארגנטינאי הידוע César Pelli שתכנן, בין השאר, גם את מגדלי התאומים המפורסמים של קואלה-לומפור במלזיה, ועורר דיון ציבורי סוער בזמנו, מכיוון שעמד בניגוד לתכנית בניין העיר אשר קובעת כי אסור ששום מבנה "יחתוך" את קו הרכס של האי הונג קונג, בעת שצופים עליו מהטיילת של צים-שא-צוי.

אין "מרפסת תצפית" במגדל, אך תיירים יכולים לעלות למרכז המבקרים של הבנק המרכזי של הונג קונג, בקומה ה-55 וליהנות מהמראות עוצרי הנשימה (Information Centre of Hong Kong Monetary Authority - HKMA).
מרכז המבקרים פתוח בימי שני - ששי, 18 - 10 ובימי שבת, 13 - 10 (סגור בימי ראשון וחגים), והכניסה חופשית.



כל הזכויות שמורות ל אסיה-פסיפיק מדריכים בע"מ © 2009-2010

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה