3 באפריל 2010

11) חגים, פסטיבלים ואירועים

הודות להיותה עיר בינלאומית, המשלבת תרבויות סיניות עתיקות עם ההווי העכשווי של הכפר הגלובאלי, חוגגים בהונג קונג את חגיהן של כמה דתות שונות וכמו כן, נערכים בעיר גם לא מעט אירועי ענק ופסטיבלים שאינם בעלי צביון דתי, כמו גם תערוכות וירידים בינלאומיים.

החגים הסיניים המרכזיים נחגגים בצורה בומבסטית למדי עם שלל זיקוקים, אורות ותהלוכות רחוב... וזוהי חוויה שבפירוש לא כדאי להחמיץ אם נמצאים באזור באותה תקופה.

חגים ואירועים בעלי אופי דתי
השנה מתחילה בגדול עם חגיגות ליל הסילבסטר (New Year's Eve) שנחגגות בהונג קונג כמיטב המסורת של ערים גדולות במערב, עם מסיבות גדולות בכל האזורים של חיי הלילה בעיר. המופעים המרכזיים נערכים משני צידיו של המיצר (Victoria Harbour) וכוללים מופע אורות פירו-טכני מרהיב, מופע זיקוקין עוצר נשימה ועוד אטרקציות...
המקום הטוב ביותר להיות בו הוא על קו המים ב Tsim sha Tsui (Avenue of Stars), כמו גם על הטיילת הצמודה למרכז הכנסים והקונגרסים (Golden Bauhinia Square), ב Wanchai. גם ב Times Square שב Causeway Bay ובנקודות מרכזיות אחרות על Hong Kong Island נערכים אירועי רחוב נוצצים.

קו הרקיע של הונג קונג בזמן "ליל הסילבסטר" נחשב לאחד מהיפים בעולם...


האירוע הבא בתור הוא ראש השנה הסינית (Chinese New Year) או, כפי שנכון יותר לומר : תחילת שנת הירח, וזאת מכיוון שהשנה הסינית היא שנה לונארית, המחושבת על פי הירח...

ראש השנה הסינית נופל בדרך כלל על סוף ינואר או במהלך חודש פברואר ונחשב לחג היפה ביותר בהונג קונג. החגיגות הן פשוט קרנבל אחד ענק של צבעים, אורות וצלילים הסוחפים את ההמונים לרחובות. זהו, ללא ספק, אחד הפסטיבלים היפים בעולם וממש מומלץ להיות בעיר באותה תקופה ולהשתתף בחגיגות, אם הדבר מתאפשר.
ההכנות לחג נמשכות ימים רבים ומגיעות לשיאן בימים שלפני ליל הירח החדש, אז מתקשטת העיר במנורות סיניות יפות ושאר קישוטים בצבעי אדום וזהב המסמלים שפע וברכה בתרבות הסינית, כמו גם בפסלים ובובות של אותה החיה המסמלת את השנה החדשה (כידוע, אצל הסינים יש מחזורים בני שתים עשרה שנים המסומלות על ידי שתים עשרה חיות שונות). החנויות ומרכזי הקניות יוצאים במבצעי מכירות מיוחדים (sales), משפחות רבות יוצאות לקניות ובילוים לכבוד החג ודוכני הרחוב הרבים מוכרים מאכלי חג ייחודיים ושפע אדיר של קישוטים מצועצעים ואביזרים דקורטיביים.

ליל השנה החדשה מבשר את תחילת החגיגות וכולל מופע אורקולי מדהים ביופיו, בו משתתפים מאות זרקורים צבעוניים הממוקמים על גגותיהם של גורדי השחקים באי.

מופע הזיקוקים המרכזי מתרחש מעל מימיו של מיצר Victoria Harbour ונחשב לאחד ממופעי הזיקוקים הטובים בעולם. ניתן לראותו מהטיילת של Tsim sha tsui, כמו גם מאזורים שונים על האי הונג קונג.

התהלוכה המסורתית היא אחת מן המרשימות והיפות בעולם, דגמי התצוגה הענקיים (floats) עוברים ברחובות בשלל צבעים ואורות וביניהם מפזזות קבוצות שונות מכל העולם של רקדנים בלבוש מסורתי, להטוטנים, שחקני רחוב, תזמורות צבאיות ועוד...
האירוע היפהפה הזה לא נופל מאף קרנבל עולמי ואף עולה על רובם. מומלץ לרכוש כרטיסים מראש למושבים בטריבונות הממוקמות משני צידיו של מסלול התהלוכה (כרטיסים ניתן לרכוש דרך אתר האינטרנט של משרד התיירות של הונג קונג).

לאחר החגיגות הגדולות, ביום השנה החדשה, נרגעת העיר לחלוטין, מרבית העסקים נסגרים והמשפחות ממשיכות לחגוג בבתיהן. כמו גם בקהילות סיניות אחרות, נפוץ מנהג "הבית הפתוח" ובכל יום מגיעים אורחים, סינים ושאינם סינים, לארוחות משפחתיות.

ביום השני של החג, נהוג לעשות עלייה לרגל אל המקדשים השונים ולהודות לאלים על השנה שהייתה, להקריב מנחות ולבקש שנה חדשה מוצלחת. אפשר לבקר במקדשים באותו יום, אם כי עלול להיות צפוף עד אימה...

מקדש פופולארי במיוחד הוא זה שנבנה לכבוד Che Kung, גיבור היסטורי שהציל, על פי האמונה, את תושבי האזור ממגיפה והפך לאל טאואיסטי בן אלמוות. יום הולדתו חל ביום השני של ראש השנה הסיני וההמונים נוהרים אל המקדש ששוכן ב New Territories וידוע בעיקר בשל גלגל המזל שלו, שמי שמסובב אותו צפוי ליהנות ממזל וברכה...

מנהגי החג והמסורות הקשורות בו הן שונות ומגוונות ומזכירות מעט את המסורות שנכרכו בחגים שלנו, למשל: מנקים את הבית באופן יסודי על מנת להוציא את המזל הרע ולהתחיל את השנה עם בית נקי (המהדרין משתמשים גם במטאטא חדש למשימה זו), אוכלים מאכלים מתוקים, כולל נתחי בשר מיובש בדבש וממתקים, לא משתמשים בסכינים ומספריים בכדי שלא "לחתוך" את המזל הטוב, לא מדברים על מוות ורוחות רעות ומעניקים לחברים וקרובים מתנה בדמות עץ ננסי של תפוזים או מנדרינות המסמלות עושר...

ביום החמשה עשר, חוגגים הסינים את ליל הירח המלא הראשון של השנה בפסטיבל של אורות (Spring lantern festival). זהו חג האהבה הסיני והרווקים מוצאים בו בני זוג... האירועים המרכזיים מתרחשים בשעות הערב בפארקים הגדולים, המתקשטים בשלל מנורות סיניות בצבעים שונים. מומלץ ביותר להגיע ל Victoria Park שעל האי, ל Ko shan Road Park באזור Kowloon או ל Central Park ב Sha Tin שבטריטוריות החדשות.
הפסטיבל הזה מסיים למעשה את תקופת חגיגות השנה החדשה.


חג Ching Ming נופל בדרך כלל על תחילת חודש אפריל ומאופיין בעיקר על ידי התחברות לאבות המשפחה שנפטרו. פירושן של המילים Ching Ming הוא "צלול ומצוחצח" ואכן, המשפחות יוצאות אל בתי הקברות ומנקות את קבריהם של יקיריהן שמתו. זהו גם "חג האביב" והתושבים מרבים לצאת אל חיק הטבע וליהנות מהפריחה והלבלוב.


ביום העשרים ושלושה של החודש השלישי בשנת הירח הסינית (בערך סוף אפריל/תחילת מאי), חוגגים את יום הולדתה של "אלת יורדי הים" Tin Hau (הידועה גם בשם Matsu). גם היא גיבורה היסטורית שהפכה, על פי המסורת, לאלה. היא נולדה במחוז Fujian הסמוך להונג קונג לפני למעלה מאלף שנים ונודעה בזכות הניסים שעשתה למען שלומם וביטחונם של הדייגים ויורדי הים.

במהלך החג, פוקדים המאמינים את המקדשים הרבים שנבנו לכבוד האלה ברחבי הטריטוריה ומבקשים כי תשקיט את הים מזעפו ותעניק לדייגים רשתות מלאות בדגה.

סירות רבות משייטות במימי המפרץ כשהן מקושטות בסרטים ססגוניים וחפצים דקורטיביים המסמלים את Tin Hau. חגיגות ומצעדים נערכים במקדש העתיק ב Joss House Bay שבאזור Clear Water Bay (בחלק הדרום מזרחי של הטריטוריות החדשות), כמו גם ב Yuen Long שבחלק הצפון מערבי של הטריטוריות החדשות.


שבועיים לאחר מכן, ביום השמיני של החודש הרביעי בשנת הירח הסינית (בערך תחילת/אמצע מאי) חוגגת הונג קונג שני אירועים מיוחדים: האחד הוא יום הולדתו של בודהא והשני (המעניין הרבה יותר) הוא פסטיבל הלחמניות של האי צ'אונג צ'או (Cheung Chau bun festival). כפי ששמו מרמז, נחגג הפסטיבל הזה רק על האי הקטן Cheung Chau במשך שבוע שלם... לא ברור בדיוק מהו מקורו של החג ומה מקורם של מנהגיו אך אחת הסברות הפופולאריות מדברת על סדרת אסונות שפקדו את האי לפני כמה מאות שנים וכללו, בין השאר, מגיפה נוראית ומתקפות פיראטים... תושביו של האי הביאו צלם של אל הים הטאואיסטי Pak Tai וצעדו איתו מסביב לאי, כאשר חלקם מחופשים לאלים ומגרשי רוחות... ה"טריק" הצליח ואכן הרוחות הרעות והמזיקות הניחו לאי. לאות תודה, בנו המקומיים מקדש לאל Pak Tai.

כיום, מהווה החג קרנבל אחד גדול של תרבות סינית כאשר האטרקציה המרכזית היא "תחרות חטיפת לחמניות"... שלושה מגדלי ענק מכלונסאות במבוק נבנים ליד המקדש של Pak Tai ואת קצותיהם העליונים מכסות המון לחמניות מאודות קטנות. הצעירים שבחבורה צריכים לטפס בזריזות ולחטוף כמה שיותר לחמניות כאשר מי שמצליח לחטוף את הלחמניות שבקצה העליון צפוי ליותר מזל טוב...

בנוסף לתחרות המוזרה הזאת, נערכות באי חגיגות ותהלוכות הכוללות בובות ענק של אריות ודרקונים. עשרות אלפי מקומיים ותיירים נהנים מהחגיגות בכל שנה.


כפי שכבר נאמר, בדיוק באותו היום בו מתחיל שבוע החגיגות באי Cheung Chau, מציינים הבודהיסטים במזרח הרחוק את יום הולדתו של בודהא (Birthday of Lord Buddha). בהונג קונג, מתרחשים מרבית האירועים בתוך המקדשים הבודהיסטים שברחבי הטריטוריה וכוללים תפילות וריטואלים דתיים, כמו גם פעילויות של צדקה ונתינה לזולת, למשל : מתן תרומות לעניים, ארוחות לנזקקים, תרומות דם ואפילו שחרור חיות כלואות מכלוביהן...

עוד באותו יום, מציינים בהונג קונג גם את יום הולדתו של האל טאם-קונג (Birthday of Tam Kung), גם הוא קשור לים ובעיקר למזג האוויר. מרבית החגיגות מתרכזות מסביב למקדש Tam Kung Temple שעל האי הונג קונג (לא רחוק מתחנת MTR-Shau Kei Wan).


את יומו החמישי של החודש החמישי בשנת הירח הסינית (סביבת החודשים מאי/יוני), מציינת הקהילה הסינית בחגיגת מרוץ סירות הדרקון (Dragon Boat Festival). האירוע נחוג לזכר יום מותו של המשורר הסיני קיו – יואן שחי במאה הרביעית לפני הספירה והתאבד בטביעה בנהר מתוך תסכול וגועל בשל מעשי השחיתות של הממשלה.

המקומיים, שהעריכו את יושרו וטוב ליבו של המשורר, יצאו לנהר עם סירות חתירה מהירות (הידועות כסירות דרקון בשל ראש הדרקון המתנוסס מחרטומן) וניסו להציל את חייו. משהבינו כי אחרו את המועד, החליטו המקומיים להגן על כבודו של המת ולהניס את הדגים שבאזור בכדי שאלו לא יאכלו את גופתו... הם השתמשו בתופים להבריח את הדגים ופיתו אותם באמצעות כופתאות אורז קטנות, מלופפות בעלה במבוק, הנקראות Zongzi.

כיום נחוג האירוע בצורה של תחרות סירות דרקון גדולה ומרשימה, בה משתתפות משלחות ממדינות שונות (לפרטים מדויקים לגבי התאריך והמקום כדאי לפנות ללשכת התיירות) ובמקום יש דוכנים המוכרים את כופתאות האורז המפורסמות, כמו גם מזכרות אחרות.


החודש השביעי של שנת הירח הסינית (בדרך כלל זה יוצא בסביבות אוגוסט), נקרא חודש הרוחות (Ghost Month) ובו, על פי המסורת, מורשות רוחותיהם של המתים לבוא אל עולם החיים ולשוטט על פני האדמה.

חודש זה נחשב לבעייתי ומסוכן וכרוכות בו הרבה אמונות טפלות הקשורות למזל רע, אותו עלולות להביא רוחותיהם של המתים. בני הקהילה הסינית משתדלים להמעיט בביצוע עסקאות, לא קונים בית, לא מתחתנים, לא יוצאים לנסיעה מסוכנת ומשתדלים להימנע מללכת ברחוב חשוך לבד... בעיקר הילדים.

אירועי החודש הזה מגיעים לשיאם בלילה הארבעה עשר, הוא ליל הירח המלא, וביום שאחריו שבו נחגג פסטיבל הרוחות הרעבות (Hungry Ghost Festival) : מתוך רצון למצוא חן בעיניהן, כמו גם מתוך פחד, מציעים הסינים לרוחות מנחות שונות ומשונות החל ממטעמים ומתנות ועד לכסף מיוחד (לא אמיתי כמובן...) המודפס לכבוד הפסטיבל ואשר אותו שורפים בכדי לרצות את המתים.

עוד מנהגים של החג כוללים השטה של ספינות קטנות מנייר ומנורות נייר סיניות, על מנת "לסמן לרוחות את הדרך..." וארוחות משפחתיות חגיגיות בהן נשמרים מושבים של כבוד למתים של המשפחה.
מופעי רחוב מיוחדים של אופרה סינית נערכים בחלקים שונים של העיר ושווה להציץ בהם וטקסים מיוחדים במקדשים הכוללים הבערת קטורת והעלאת מנחות.
בין המקומות שבהם תוכלו לצפות במופעי הרחוב ובחגיגות נמנים Moreton Terrace Playground באזור Causeway Bay שעל האי הונג קונג (ליד תחנת MTR-Tin hau) וגם King George memorial park ב Kowloon (ליד MTR-Jordan).


חודש אחד לאחר פסטיבל הרוחות הרעבות, ביום החמישה עשר של החודש השמיני ל שנת הירח הסינית (בערך ספטמבר/אוקטובר) נערך פסטיבל אמצע הסתיו (Mid Autumn Festival) הנקרא גם פסטיבל עוגיות הירח (Moon cake) ולפעמים גם פסטיבל האורות (Lantern Festival) בדומה לשמו של הפסטיבל שנערך בסוף חגיגות השנה החדשה.

זהו חג סיני פופולארי ויפה מאד אשר נחגג מזה כ 3,000 שנים ובו מציינים את הירח המלא היפה ביותר של השנה והוא זה שמסמל את עונת האסיף והקציר בסין (גם חג האסיף שלנו, סוכות, נחגג בערך באותו זמן של השנה). מכיוון שבעברה הייתה זו חברה חקלאית, תפס חג זה מקום מרכזי בתרבות הסינית ובו מאחלים האנשים זה לזה שנה של יבולים מוצלחים... עוד אגדה פופולארית מספרת על טיסתה הלילית של האלה Chang'e לירח בתאריך זה...

אחד ממנהגי החג הוא לאפות ולחלק עוגיות דמויות ירח, במילוי מתוק של קטניות אדומות... ישנן הרבה גרסאות הקשורות למקורו של המנהג, החל מטכסים פאגאניים קדמונים הקשורים בירח ועד לסיפור על הפטריוט הסיני Zhu Yuan Zhang אשר ניסה להפיל את שלטונה העריץ של שושלת Yuan. על פי הסיפור, הוא שלח את תכניות ההפיכה לחבריו כשהן מוצפנות בעוגיות דמויות ירח ומכאן המנהג...

עוד מנהג פופולארי של החג הוא תהלוכות ליליות גדולות שבהן נושאים פנסי נייר סינים מכל הגדלים, הצורות והסוגים... תהלוכות חג אלו נערכות בעיקר בגנים ובפארקים ומומלץ מאד להשתתף בהן, אם אתם נמצאים בעיר באותו זמן.

האירוע בהא הידיעה של ,פסטיבל אמצע הסתיו" הוא ריקוד דרקון האש (Fire Dragon Dance) שנערך באזור Tai Hang שעל האי הונג קונג. במשך שלושה ערבים רצופים נערכים מופעי הרחוב במבוך הרחובות (בלילה שלפני אמצע הסתיו, בליל אמצע הסתיו עצמו ובלילה שאחרי). להגיע ל Tai Hang : סעו לתחנת MTR-Tin Hau, יציאה B, לחצות את הכביש וללכת עם Tung lo wan Road כמה דקות עד שמגיעים לרחובות שבהם נערכות החגיגות: Ormsby Street ו Wun Sha Street.


לקראת סוף דצמבר חוגגים הסינים את הלילה הארוך ביותר של השנה (Dongzhi). האירוע מצוין בעיקר על ידי ארוחות משפחתיות המלוות במשחקי חברה, החלפת מתנות ושתייה עד שעות הלילה המאוחרות...


בדצמבר מתהדרת שוב העיר בשלל אורות וקישוטים מרהיבים לקראת חג המולד (כריסמס) ותחילת השנה האזרחית. מרכזי הקניות הגדולים והמודרניים מתקשטים כמיטב המסורת המערבית ומציעים לקהל הקונים מבצעים לקראת החג.

בליבו של אזור Central, על האי הונג קונג, מקימים כל שנה את Santa Town: מעין "עיר כריסמס" עם עץ מקושט ענק שאותו ניתן לראות מכל מקום ועוד אטרקציות כהנה וכהנה... במקום נערך פסטיבל Hong Kong WinterFest עם אירועים לכל המשפחה. החג עצמו נחגג בעיקר בבית, עם משפחה וחברים.

חשוב לזכור כי מרבית החגים בהונג קונג (למעט אלו של הנוצרים) מחושבים לפי שנת הירח ולכן הם "זזים " משנה לשנה... אצל הסינים קיים הנושא של שנה מעוברת ולכן אין הפרשי זמן מהותיים.

פסטיבלים, תערוכות ואירועים בינלאומיים
פסטיבל האמנויות של הונג קונג (Hong Kong Arts Festival) נערך בכל שנה, במשך חודש, מסוף פברואר ועד סוף מרץ. במהלך הפסטיבל מגיעים לעיר אמנים מכל העולם ונערכים מאות מופעים בכל התחומים: מוזיקה, אופרה, ריקוד, מחול, תיאטרון, פנטומימה ועוד...

אם אתם עומדים לבקר בעיר בתקופה זו, רצוי שתכנסו לאתר האינטרנט שלהם כמה זמן מראש ותזמינו כרטיסים לאותם מופעים שמעניינים אתכם.


פסטיבל הקולנוע הבינלאומי של הונג קונג (Hong Kong international film festival) מתחיל בעשרים למרץ בכל שנה ונמשך עשרים ושלושה יום. במסגרת הפסטיבל, מוצגים מאות סרטים מכל העולם ובעיקר ממדינות מזרח אסיה ומהונג קונג עצמה (הזדמנות טובה להתוודע לתעשיית הקולנוע הזאת). לפרטים נוספים, לוח הופעות וכרטיסים, בקרו באתר האינטרנט שלהם.


מי שאוהבים פרחים (והרבה) חייבים לבקר בתערוכת הפרחים של הונג קונג (Hong Kong Flower Show) שנערכת מידי שנה, 28 – 19 מרץ בויקטוריה פארק שב Causeway Bay. הפסלים והמיצגים הסביבתיים שהם יוצרים שם מפרחים הם פשוט חגיגה לעין... לפרטים: בקרו באתר האינטרנט שלהם


חובבי הספורט המבקרים בעיר בסוף מרץ יכולים לצפות ב Hong Kong Sevens, אחד מטורנירי הרגבי המובילים בעולם, הנערך בהונג קונג כל שנה בסוף השבוע האחרון של חודש מרץ.
למידע נוסף


חובבי המוזיקה הווקאלית ישמחו לשמוע כי בהונג קונג נערך מידי שנה פסטיבל א-קפלה בינלאומי בו משתתפים כשבעים אמנים והרכבים מוסיקליים מהשורה הראשונה. המופעים נערכים במשך כחודש, מ 27 מרץ ועד 22 אפריל ואפשר לקבל עוד פרטים באתר האינטרנט שלהם.


יריד הספרים של הונג קונג (Hong Kong Book Fair) נערך מידי שנה במרכז הקונגרסים והכנסים בואנצ'אי (Hong Kong Convention and Exhibition Centre) ומושך אליו מספר הולך ועולה של מבקרים... חוץ מספרים מכל הסוגים והמינים, מוכרים כאן גם מגוון עצום של קומפקט דיסקים ומוצרי מולטימדיה אחרים, ולמרות שהרוב בסינית, אתם עשויים למצוא דברים מעניינים באנגלית שיצדיקו את הביקור במקום. היריד מתקיים בסוף יולי וניתן למצוא מידע נוסף באתר האינטרנט.


קרנבל האמנויות של הונג קונג (Hong Kong International Arts Carnival) נערך בכל שנה בחודשי הקיץ וכולל מגוון עצום של פעילויות המיועדות בעיקר לילדים ובני נוער, כמו הצגות, מופעי מולטימדיה, תיאטרון בובות, סיורי תרבות, סדנאות ועוד... (לא לבלבל עם "פסטיבל האמנויות" שנערך בכל שנה בחורף). למידע נוסף, בקרו באתר האינטרנט שלהם


פסטיבל הקניות של הונג קונג (Hong Kong Shopping Festival) נערך בכל שנה, בין סוף יוני וסוף אוגוסט וקצת קשה לדבר עליו במושגים של "פסטיבל"...

מדובר בחודשיים שבהם נערכים מבצעי מכירות מעולים, מלווים באירועים של רוב מרכזי הקניות בעיר, שעות פתיחה מאוחרות ועוד... חנויות העיר מציעות הנחות משמעותיות בזמן "הפסטיבל" וזהו זמן טוב לרכוש מותגים בינלאומיים (בכל מקרה, מזג האוויר בהונג קונג בתקופה זו הוא בלתי נסבל ושיטוט אינסופי בקניונים ממוזגי אוויר הוא אחת מהדרכים הטובות יותר להעביר את הזמן).


כדי לבדוק איזה אירועי תרבות ואמנות מתקיימים בהונג קונג בזמן שבו תשהו בעיר, בקרו בלוח האירועים של משרד התיירות של הונג קונג.



כל הזכויות שמורות ל אסיה-פסיפיק מדריכים בע"מ © 2009-2010

תגובה 1:

  1. ברגע שאומרים לי הונג קונג, ובעצם כל מדינה במזרח הרחוק, הדבר היחיד שאני חושב עליו, מעבר להיסטוריה ונוף, זה רק האוכל המיוחד שיש שם, פשוט לקחת איזו צלחת ולטרוף בשווקים...

    צלחות קורנינג

    השבמחק