3 באפריל 2010

26) מרכז וצפון הטריטוריות החדשות - מסורת, היסטוריה והרבה טבע

הטיול לחלק זה של הונג קונג מתחיל ב'סא-טין' (Sha Tin): עיר גדולה ומודרנית שחוותה צמיחה אדירה בשלושים השנים האחרונות ונחשבת ל"בירה הבלתי רשמית" של הטריטוריות החדשות...

תחנת הרכבת של Sha Tin נמצאת על קו East Rail Line של רכבת ה KCR (כמו גם רוב האתרים האחרים הכלולים במסלול זה) וניתן להגיע אליה מתחנת Tsim sha Tsui East הסמוכה ל Nathan Road ומחוברת לרכבת התחתית / MTR במעבר תת קרקעי (נוסעים תחנה אחת ל Hung Hom ושם מחליפים ל East Rail וממשיכים ל Sha Tin), או מתחנת Kowloon Tong (אליה מגיעים עם הרכבת התחתית / MTR ומחליפים לרכבת "הרגילה" / KCR).

הרכבות על קו East Rail Line יוצאות כל כמה דקות, כל יום, מ 5:30 בוקר ועד אחת אחר חצות, והנסיעה מ Tsim sha Tsui עד Sha Tin נמשכת כחמש עשרה דקות.
.....................................................................................................................................

מנזר עשרת אלפי הבודהות Ten Thousand Buddhas Monastery נבנה בשנות החמישים על מורדותיה של גבעה מיוערת הצופה על העיר ומהווה את אחת מהאטרקציות המרכזיות של Sha Tin. אוסף אדיר של למעלה מעשרת אלפים פסלים המנציחים את בודהא בצורותיו וגלגוליו השונים, החל מאלפי פסלונים קטנטנים באולם התפילה ועד לפסלים מוזהבים בגודל אדם הניצבים לאורך גרם המדרגות העולה למנזר, הם אלו שהעניקו למקום את שמו ואת פרסומו. חוץ מהם שווה לבקר גם בפגודה בת תשע הקומות שמול אולם התפילה המרכזי וליהנות מהנופים המרהיבים הנשקפים ממנה.

כמצופה ממנזר בודהיסטי, יש כאן גם מסעדה צמחונית זולה ולא רעה, אותה מפעילים הנזירים שחיים כאן.

לא ממש קל להגיע למנזר, למרות קרבתו לתחנת הרכבת... טיפוס של מאות מדרגות במעלה הגבעה עלול שלא להיות לטעמם של אנשים שונים, אך המקום מצדיק את המאמץ : יציאה B של תחנת הרכבת תוביל אתכם לרחבה של אוטובוסים וממנה, דרך Pai Tau Street, ל Sheung Wo Che (רחוב קטנטן ללא מוצא שבקצהו מתחיל השביל העולה למנזר).

מוזיאון המורשת של הונג קונג (Hong Kong Heritage Museum) שוכן בבניין גדול מימדים המשלב ארכיטקטורה מודרנית ואלמנטים מסורתיים-סיניים, על גדת הנהר, במרחק כמה דקות הליכה מתחנת הרכבת. זהו המוזיאון הגדול בהונג קונג ויש בו 12 גלריות המציגות את התרבות העשירה של האזור בצורה מעניינת, כולל אולם המוקדש לאופרה הקנטונזית, גלריה הלוקחת את המבקרים דרך 6,000 שנות היסטוריה בטריטוריות החדשות וגלריה המציגה את אחד מהאוספים המדהימים ביותר של חפצי אמנות ופריטים עתיקים סיניים (ויש גם אזור שלם המוקדש לילדים, בו מוצגים נושאים כמו "החיים בכפר מוקף חומה לפני מאות שנים" או "מהי ארכיאולוגיה" או "היכרות עם היצורים החיים בביצות"...).

המוזיאון פתוח כל יום (חוץ מימי ג' שאינם נופלים על חופשים) ודמי הכניסה הם HK$ 10 לאדם (HK$ 5 לסטודנטים, נכים ומבוגרים מעל גיל 60). הכניסה חופשית בימי ד'.למידע נוסף מומלץ לבקר באתר האינטרנט של המוזיאון, או להתקשר: 2180-8188

הגעה: צאו מתחנת הרכבת למרכז הקניות New Town Plaza וממנו לרחוב Sha Tin Centre Street איתו הולכים עד לפארק שעל גדת הנהר (Riverside park) הסמוך למוזיאון.

אם באתם במקרה עם קו Ma On Shan Line, יורדים בתחנת Che Kung Temple's Station ולוקחים את יציאה A המובילה לגשר הולכי רגל איתו חוצים את הנהר והופ... אתם במוזיאון.

על גדתו השנייה של הנהר, בסמוך לתחנת רכבת הנושאת את שמו, עומד מקדש Che Kung Temple שנבנה לראשונה במאה ה 17 לכבודו של Che Kung: מפקד צבאי נערץ מתקופת שושלת Song (לפני כאלף שנה) שהציל את האזור של דרום סין ממגיפות וכאוס והועלה לדרגת אל לאחר מותו.

המבנה בסגנון היפאני בו שוכן המקדש כיום נבנה בתחילת שנות התשעים.המקדש פתוח בכל יום משעות הבוקר ועד הערב והכניסה אליו בחינם (אם כי נהוג להשאיר תרומה קטנה).

במרחק כמה צעדים מכאן נחבא מקדש תאילנדי קטן בשם Ku Au Tseng Yuen ובו פסל מוזהב של בודהא בעל ארבעה ראשים ועוד כמה "אוצרות" ששווה להציץ בהם... קשה להבחין במקדש ולכן תצטרכו לחפש שער שעליו מופיע סמל של צלב הקרס הבודהיסטי (הפוך מזה של הנאצים, ימ"ש).

כפר מוקף חומה בשם Tsang Tai Uk שוכן לא הרחק מכאן ואם אינכם מתכוונים לבקר בכפרים מבוצרים אחרים ב"טריטוריות" שווה ללכת ולבקר בו. הכפר נבנה ב 1848 ע"י חמולת Tsang Clan וחומותיו העבות בנויות לבנים אפורות ובפינותיהן שרידים של מגדלי שמירה... מתחנת הרכבת KCR - Che Kung Temple: פונים שמאלה ל Che Kung Miu Road (המשנה את שמו ל Tai chung Kiu מיד לאחר הצומת של Lion Rock Tunnel Road) וכעבור כמה דקות פונים ימינה, ל Sha Kok Street (ליד מגרשי הספורט) ושוב ימינה (מול בית הספר) ועם שביל הולכי רגל עד לחומת הכפר (אם באתם מהמוזיאון: חוצים את הנהר עם Lion Rock Tunnel Road ופונים שמאלה, וכן הלאה...)

New Town Plaza, אחד ממרכזי הקניות הפופולאריים ביותר בהונג קונג, נמצא ממש בצמוד לתחנת הרכבת ומאכלס כארבע מאות חנויות, מסעדות, בתי קולנוע ובתי קפה... חוץ מהמותגים הבינלאומיים אותם תוכלו לראות בכל קניוני העיר יש כאן לא מעט חנויות בבעלת פרטית שאינן מהוות חלק מרשת, ובהן סחורות מקומיות מעניינות במחירים טובים.אם באתם לכאן עם הילדודס, קחו אותם ל"עולמו של סנופי" (Snoopy's World ) בקומה 3 של Phase I, מעין לונה פארק קטן וייחודי המוקדש כולו לכלב החביב וחבורתו... בקומה השביעית יש גג פתוח ועליו מגוון מסעדות ובתי קפה בהם ניתן לסעוד מתחת לכיפת השמיים
......................................................................................................................................

היעד הבא שלנו הוא תחנת Racecourse Railway Station (התחנה השנייה מ Sha Tin), הצמודה ל Sha Tin Racecourse – אחד מאצטדיוני מרוצי הסוסים החדישים והטובים בעולם ! האמת היא שאין הרבה מה לעשות כאן חוץ מלראות מרוצי סוסים (שזה אחד מהדברים שממש כדאי לעשות כשנמצאים בהונג קונג ). אם אתם מעוניינים בעוד מידע, כולל "חבילות" מיוחדות לתיירים, כדאי לבקר באתר האינטרנט שלהם
....................................................................................................................................

התחנה הבאה בתור היא University Railway Station (השלישית מ Sha Tin), הנמצאת, כפי שמרמז שמה, צמוד לאוניברסיטה הסינית של הונג קונג. המוזיאון לאמנות סינית של האוניברסיטה (Art Museum at the Chinese University of Hong Kong) הוא פנינה אמיתית לכל חובבי האמנות, ובפרט למי שהתרבות וההיסטוריה של סין מעניינות אותו ולו במעט... יש כאן מאות פריטים עתיקים מרהיבים, החל מיצירות קליגרפיה, דרך פיסול בחומרים שונים ועד חותמות אבן.המוזיאון פתוח בכל יום, מעשר בבוקר עד חמש אחה"צ (סגור בחגים) וניתן להגיע אליו עם מיניבוס ("שאטל") חינמי היוצא מתחנת הרכבת כל 30 – 15 דקות (אפשר גם ללכת ברגל רק שזה קצת רחוק)
לעוד אינפורמציה, בקרו באתר האינטרנט של המוזיאון או התקשרו אליהם: 2609-7416

מתחנת הרכבת אפשר גם ללכת לרציף Ma Liu Shui Ferry Pier (על Science Park Road – 15 – 10 דק' הליכה התחנה) ממנו יוצאות סירות מעבורת לאיים הקטנים Tap Mun (Grass Island) ו Ping Chau (למי שיש ברבה זמן בהונג קונג, מומלץ לתפוס יום של שקט ושלווה על אחד מהאיים "הנידחים" הללו ולשכוח לגמרי שאתם בהונג קונג, או במאה ה 21...)
.....................................................................................................................................

התחנה הבאה על קו East Rail של רכבת ה KCR (הרביעית מ Sha Tin) שוכנת ב Tai Po Market: פרבר שינה אפור וחסר כל יחוד שנבנה מסביב למה שהיה עיירת שוק קטנה ותוססת בימים עברו.

למרות כיעורה העכשווי של העיר, יש בה כמה וכמה אתרים ששווה מאוד לדעת עליהם (וכמובן... לבקר בהם). מוזיאון הרכבת של הונג קונג (Hong Kong Railway Museum) שוכן במבנה ההיסטורי של תחנת הרכבת הישנה, על רחוב Shung Tak Street שלאורך המסילה. הוא נבנה ב 1913 ובניגוד למרבית התחנות בטריטוריה, יש לו מאפיינים ארכיטקטוניים סיניים הגורמים לו להיראות כמו מקדש יותר מאשר כמו תחנת רכבת.

יש כאן אוסף נחמד של קטרים וקרונות ישנים, כמו גם פריטים שונים מעברה של הרכבת. המוזיאון פתוח כל יום (חוץ מימי ג' וכמה חופשים), מתשע בבוקר עד חמש אחה"צ והכניסה חופשית. ניתן להגיע לכאן עם מיניבוס ירוק מס' 22K מתחנת Tai Po Market או בהליכה רגלית מתחנת Tai Wo Station (תחנה אחת אחרי Tai Po – למרות שגם מתחנת Tai Po Market עצמה זה לא רחוק במיוחד). לאינפורמציה נוספת, ניתן לבקר באתר האינטרנט שלהם או להתקשר: 2653-3455


במרחק שתי דקות הליכה מהמוזיאון נמצא Fu Shin Street (הידוע גם בשמו העממי - the "old market") שהיווה את ליבה של העיירה בימים עברו. יש כאן שוק אותנטי למדי בו אפשר למצוא כל מיני מוצרים הייחודיים לאזור זה. לאורך הרחוב יש מקדש קטן בן 100 שנים המוקדש לאלים Man (הממונה על הספרות וההשכלה) ו Mo (אל מלחמה), בדיוק כמו מקדש Man Mo הידוע יותר ברחוב Hollywood שבעיר.

למי שממש יש זמן מומלץ ללכת לפארק היפהפה שלאורך הטיילת (Tai Po Waterfront Park and Lookout Tower), בו יש מגדל תצפית.


מסביב לעיירה יש כמה מקומות שחשוב לציין: הידוע שבהם הוא "עצי המשאלות" (Lam Tsuen Wishing Trees) המהווים את אחת מהאטרקציות היותר פופולאריות בחלק זה של הונג קונג. שני עצי הפיקוס התפרסמו כמגשימי משאלות ובחגים סיניים עולים אליהם המוני מאמינים ושוטחים את בקשותיהם... נוהגים לכתוב את המשאלה על רצועת נייר ולחברה לתפוז אותו זורקים לכיוון אחד מהעצים. אם הנייר שעליו כתובה המשאלה נכרך סביב אחד הענפים, תתגשם המשאלה...

לרוע המזל, הפגזות התפוזים הבלתי פוסקות גבו את מחירן ולפני כמה שנים קרס ענף גדול מאחד העצים ופצע כמה מבקרים... מאז נפסקה הארטילריה והמאמינים נאלצים להסתפק בתליית משאלותיהם על מתקן תלייה שהוצב למטרה זו...

אוטובוס מס' 64K ו 65K של KMB מגיעים לכאן מתחנת הרכבת של Tai Po Market וכמו כן גם מיניבוס ירוק מס' 25K (לרדת בתחנה שנקראת Ma Po)


שמורת הטבע Plover Cove Country Park ומאגר המים אדיר המימדים שלידה מהווים את אחת מפניני הטבע היפות יותר של הונג קונג. השמורה משתרעת על פני חצי אי קטן ומציעה נופים של חוף מפורץ, יערות, פלגי מים, גבעות תלולות ואיים קטנים ויש כאן גם כמה וכמה חיות, אם כי צריך יותר מטיפת מזל כדי לראות אותן...

מאגר המים העצום נודע בזכות היותו הפרויקט הראשון בעולם של בניית "מאגר מים בתוך הים" : בשלב ראשון נבנה הסכר אשר הפריד את המפרץ מהים, לאחר מכן רוקנו את המפרץ ממי הים שהיו בו ולבסוף הוסב המפרץ למאגר מים מתוקים. הסכר האדיר, המפריד בין המאגר והים, מתנשא לגובה של 28 מ' (10 קומות בניין) ורוחבו מגיע ל 2 ק"מ. בעת בנייתו, בסוף שנות הששים, היה זה אחד הסכרים הגדולים בעולם.

הכפר Tai Mei Tuk בנוי על מפרץ ציורי בכניסה לשמורת הטבע, ממש ליד הסכר, ואפשר להעביר בו כמה שעות בכיף... משכירים סירה או אופניים, יוצאים לטיול רגלי לכיוון הסכר, או סתם מסתלבטים באחד מבתי הקפה הצופים לים ונהנים מהנוף המשגע...

אוטובוס מס' 75K של KMB מגיע לכאן מתחנת הרכבת של Tai Po Market וכנ"ל גם מיניבוס ירוק מס' 20C (יוצא מ Uptown Plaza – ליד תחנת הרכבת).

ב Bride's pool , אחת מפינות החמד של השמורה, יש מפל ציורי הנראה כמו מסך עדין של מים הצונח לבריכה שקטה ובתולית. זוהי גם נקודת ההתחלה של כמה מסלולי הליכה נעימים ולא קשים, כולל זה שמגיע לבריכת Mirror Pool הנמצאת כמה דקות מכאן. תחבורה ציבורית ל Bride's Pool יש רק בימי א' וחגים (מס' 275R של KMB מהמסוף שליד תחנת רכבת Tai Po Market), באמצע השבוע תיאלצו לקחת מונית מהכפר (זאת לא נסיעה ארוכה בכל מקרה).

....................................................................................................................................

תחנת הרכבת הבאה בתור נמצאת ב Fanling (התחנה השנייה אחרי Tai Po Market) : האתר הראשון שכדאי לבקר בו כאן הוא Fung Ying Seen Koon: מקדש טאואיסטי גדול ומרשים שנבנה ב 1929 על מורדות גבעה שמול התחנה, ומתפאר בארכיטקטורה סינית מרהיבה וגנים מטופחים (ויש בו גם מסעדה לא רעה בכלל).

האתר השני הוא Fanling Wai (粉嶺圍), כפר מוקף חומה שנבנה על ידי חמולת Pang : יוצאים מהתחנה לרחבה עמוסה במיניבוסים ומוניות, ממנה הולכים כמה צעדים על Fanling Station Road, עד לכיכר, שם פונים שמאלה ל San Wan Road והולכים לאורכו כ 400 – 300 מ' (צריך גם לעבור לצד השני), מייד לאחר שחולפים על פני תחנת דלק ובניין קטן וישן שבתחתיתו חנות של 7-eleven, פונים ימינה לרחוב צר שיוביל אתכם עד ל"כפר", הנמצא ליד North District Park (יש שלט ל Fanling Wai בכניסה לרחוב הצר).

מסלול המורשת Lung Yeuk Tau Heritage Trail (הידוע יותר בשמו המקוצר: Lung Ku Tau) מהווה את האטרקציה המרכזית של אזור Fanling. לצידו של מסלול Ping Shan Heritage Trail שבחלקן המערבי של הטריטוריות החדשות, זהו אחד ממסלולי המורשת היפים בהונג קונג, ובניגוד ל Ping Shan הוא ארוך יותר ועובר דרך אזורים חקלאיים-כפריים של ממש, תוך שהוא חולף דרך כפרים היסטוריים מוקפי חומה, מקדשים ועוד אתרים מעניינים.

המסלול מתחיל (או מסתיים... תלוי מהיכן התחלתם) בכפר Siu Hang Tsuen (小 坑村) שנבנה לפני 200 שנה וממשיך לכפר המבוצר San Wai (新圍) הידוע גם בשם Kun Lung Wai (覲 龍圍), ובו תוכלו לראות חומה ומגדלי שמירה עתיקים שהשתמרו יחסית טוב...

עוד כמה דקות הליכה ואתם ב San Uk Tsuen (新屋村) ומשם לאתר הבא, Sin Shut Study Hall: אולם הנצחה מ 1840. Wing Ning Wai (永寧圍) הינו עוד כפר מוקף חומה, מצידו השני של רחוב Sha Tau Kok Road, עם היסטוריה של כ 400 שנה... אך רק מעט מן הבתים הישנים שרדו בו... הכפר Tung Kok Wai, בהמשך המסלול, מתפאר בהיסטוריה של 500 שנה...

היכל ההנצחה Tang Chung Ling Ancestral Hall (בסינית 松嶺鄧公祠) נבנה כבר במאה ה 16 ומהווה את אחת מגולות הכותרת של המסלול. זהו אחד מהיכלי ההנצחה (Ancestral halls) החשובים בהונג קונג וניתן לראות בו את שמותיהם של מייסדי השבט ששלט באזור זה החל מסביבות שנת 1300.

מכאן ממשיכים דרך מקדש היסטורי שנבנה לכבודה של Tin Hau, הלא היא אלת הים הנערצת הנחשבת למגנתם של הדייגים והימאים, ומגיעים ל Lo Wai: הכפר מוקף החומה הראשון שנבנה ע"י חמולת Tang באזור הזה... חרף גילו המופלג של הכפר, החומות והשער במצב טוב...

עוברים ליד Shek Lo, בית אחוזה יפהפה שנבנה ב 1920 ומשלב ארכיטקטורה אירופאית עם אלמנטים סיניים ברורים. למרבה הצער המבנה מוזנח למדי וחוץ מזה אי אפשר להיכנס לתוכו כי הוא בבעלות פרטית.

חולפים על פני כנסיית Tsung Kyam Church וכאן מגיע המסלול לסופו (או תחילתו...) ומכאן אפשר לקחת מיניבוס ירוק מס' 54K או פשוט להמשיך ברגל לתחנת הרכבת של Fanling, כדלקמן: חוצים את הגשרון הקטן מעל התעלה וממשיכים לאורך רחוב Lok Tung Street עד סופו, שם פונים שמאלה ל On Kui Street והולכים לאורכו עד הסוף. ימינה ל Lok Yip Road, שמאלה ל Sha Tau Kok Road וישר (דרך שתי כיכרות) עד לתחנת הרכבת.

אל הכפר Siu Hang Tsuen (小 坑村) שבקצהו השני של המסלול אפשר להגיע עם מיניבוס ירוק מס' 56K או עם מונית (זה לא ממש רחוק מתחנת הרכבת של Fanling

.....................................................................................................................................

תחנת Sheung Shui (אחת אחרי Fanling) היא למעשה התחנה האחרונה על קו East Rail, לפני שהרכבת מגיעה לטרמינל שבמסוף הגבול בין הונג קונג וסין.

Sheung Shui Wai (上水圍), הידוע גם בשם Sheung Shui Heung (上水鄉) הוא כפר עתיק מוקף חומה שהחפיר (תעלת הגנה) הסובב אותו השתמר במצב טוב, למרות גילו המופלג (כמעט 400 שנה...) וכנ"ל גם השער וחלקים מהחומה.

האתר המרכזי של "הכפר" הוא, ללא ספק, היכל ההנצחה של בני חמולת Liu (Liu Man Shek Tong Ancestral Hall) שנבנה בסביבות השנה 1750 ומתפאר באלמנטים ארכיטקטוניים סיניים יפהפיים. פתוח בימי רביעי, חמישי, שבת, ראשון וחלק מהחגים 13 – 9 ו 17 – 14 והכניסה חופשית.

מתחנת הרכבת Sheung Shui אפשר לקחת אוטובוס מס 73K של KMB ולרדת על Jockey Club Road (ליד בית הספר Fung Kai No. 1 Secondary School והכיכר הגדולה). חוצים את הכביש לצד השני ושם נמצאים ה"כפר" והיכל ההנצחה.



כל הזכויות שמורות ל אסיה-פסיפיק מדריכים בע"מ © 2009-2010

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה